Ett problem?

 
Jag vet inte om jag kan kalla detta för ett problem eller ett beteendefel som Challe har..
Men väldigt ofta när jag rider ut både själv och med kompis, börjar Challe på hemvägen att småställa sig och hoppa fram för att han inte lyder mig. Challe är annars en otroligt lyhörd häst, men just när jag rider utanför de fyra väggarna och vi är på väg hemmåt räcker det att jag ska göra halt (för invänta min kompis eller någon annan anledning) och Challe börjar direkt med att kasta upp huvudet i luften, ställer sig och hoppar fram.
Självklart är det läskigt, och framförallt idag när jag var ute och red på isgata och han började med detta. 
Vad jag gör när han håller på såhär och hoppar fram är att jag vänder honom åt andra hållet. Backar honom flera steg, går fram flera steg, backar flera steg och upprepar detta tills han lyssnar på mig. Därefter vänder jag honom åt det hållet jag var påväg att gå men så gör han precis samma sak och jag börjar om på nytt. 
 
Challe har gjort såhär ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan och jag såg det då inte som ett problem. Men jag har på senaste halvåret tänkt igenom detta och jag kan tycka att de han gör är fel. En dag ska han säljas och hållar han på såhär kanske den nya ryttaren blir rädd. Jag blev inte rädd när han gjorde såhär med mig första gångerna då han började göra detta på mina första hoppträningar. Jag krävde mer än vad Challe orkade och började kasta upp huvudet (nockade mig nästan) och ställde sig ibland väldigt högt och hoppade sedan fram så jag inte hängde med. 
 
Foto: Jessika Ung
 
Jag vet inte riktigt om jag kan kalla det för ett problem, men i texten väljer jag att skriva så. Om det är ett problem eller beteendefel, det vet jag inte riktigt..
Min tränare kom med positiva kommentarer när jag sa att han höll på såhär. Hon plockade fram det positiva i det och jag håller med henne när hon sa att det är ett tecken på en pigg och framåt häst. Absolut är han det! MEN, jag vill inte att han ska hålla på såhär. 
 
Finns det någon som läser bloggen som skulle komma med bra tips?
Tack på förhand!!
 

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar: