GP ponnyn på fjording?!

Läst rubriken? De är sant. Jag ska åka på kval till GP ponnyn med Akleja. Nu tänker alla hoppexperter där ute att jag är helt pantad. "Tänker hon seriöst tävla hoppning med en fjording? Och dessutom GP ponny kval?!" Ni experter får tycka vad fan ni vill. Jag skiter i er :) Har redan fått så mycket konstiga blickar och kommentarer av nära och kära men va gör de? Tyck va ni vill. Jag tycker denna ponny är en riktig pärla. Hon kan hoppa, och tycker de är riktigt skoj. Dock vet jag att de inte är den optimala stilhoppnings hästen, men jaja. Kul ska vi ha!
Att fjordingar bara är envisa, feta, fula, jobbiga och allmänt hemska djur,är ren bullshit. Varsegod att hitta en så kanon bra allround häst som både vuxna och barn kan ha kul med. När ni hittat de är ni välkomna tillbaka till mig för vidare diskussion ;) Men vad är de egentligen som gör att de sägs så mycket dåligt om fjordingar? Har ni så mycket dåliga erfarenheter av rasen? De jag inte förstår är varför alla ska va så jävla negativa, va är de som är så himla dåligt med dom egentligen? Vanliga hederliga halvblod är väl inte alltid så himla snälla och rara dom heller eller? Så kan ni va gulliga och förklara för mig varför de sägs så mycket skit om fjordingar? För jag kommer då aldrig komma underfunn med de.
 
Vår familj äger 2 stycken gula fjordisar. Den ena har vi tävlat mest körning med, hon är bla 5:e bästa fjordingen i Sverige på precisionskörning! Men jag har även tävlat både hoppning och dressyr med henne. Hon gick även ett år dressyr på Fjord SM. Lite komiskt var dedär.. Vi bestämde oss 2 månader innan SM att vi skulle försöka kvala in. Så på lite dryga 2 månader gick vi från att inte kunna ett jävla skit- till att prestera på SM och iaf inte komma sist. De säger ju lite om vilken toppen häst de är, ställer alltid upp till 110%. I hoppning har hon ett gäng med felfria rundor, men hon har en turbo som ingen annan har. Så ibland gick de liiite för snabbt så någon bom åkte ner. Tyvärr har hon nu en envis skada som kommer och går. Så de är körningen som vi får lägga ner mest tid på nu, så hon förhoppningsvis inte drar på sig skadan igen. Tanken är att försöka kvala in henne till fjord SM:et i år, en sista gång. Hon är ändå 20 år nu, och har den envisa skadan så tyvärr får hon nog snart bli avelssto och hobbyhäst på heltid.
 
 
Vår andra stjärna är älskade lilla Fluff. Akleja har vi ägt i drygt ett halv år. Hittade denna klippa nere i Skåne hos en underbar familj som inte hade tid eller kunskap att föra denna häst vidare. Jag är så glad att vi fick hem denna fina tjej, hon är verkligen en klippa. Hon är ett sto på snart 9 år som har riktigt fina poäng från 3 års test mm. Hon är aldrig tävlad innan, men tanken är ju att försöka få ordning på denna dam och ha så kul vi bara kan! Vi lägger nu ner mycket tid på träning, så att vi kan komma ut på våra första tävlingar nu fram i vår. Bla då GP ponny kvalet ;) Ett par tävlingar är inplanerat fram till April iaf, så får vi se hur de blir med SM till sommaren. Kanske hinner vi kvala in, kanske inte. Men de hade vart kul! Hon har en talang för dressyr också, men där får man nog lägga ner lite mer tid på. Men klart att vi gör de, ska träna dressyr till veckan med henne :) dressyr är viktigt!
 
 
Va säger ni? Kliar de i fingrarna på er nu eller? Visst hade ni velat komma med svar på tal. Den blonda, dumma lilla swagrider´n är lite väl dum nu tycker ni allt. Men jag tror på dessa hästar, speciellt mitt fina Fluff. Hon har redan bevisat för mig att hon kan.
 
Puss och tack för mig, ska nu ut och konditionsträna min äckliga fjording :D
 
Postat av: Jessika

Jag tycker att fjordingar är helt underbara hästar, perfekta till de flesta grenar och de är lagom grova i kroppen! :) Tror att många, många fler skulle kunna ha roligare i sin ridning om de köpte en schysst fjording! Lycka till på GP-ponnykvalet!

2013-02-12, 11:17:26 - URL: http://www.jessikaung.blogspot.com

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar: