Språk

Tänk er en situation där det är ca 50 personer, varav 25 svenska och resten franskar. Vi ska försöka komunicera på ett språk som kallas engelska, vilket dem inte på långa vägar kan. Hur gör man då? Jo, man har charader!
 
 
Första dagen med franskarna var på tisdagen. Jag tyckte innan att jag var dålig på engelska, men jämnfört mot dem var jag någon form av naturbegåvning. Jag fick iallafall uppdrag att lära 2 franska tjejer att köra häst med vagn, vilket var som mission impossible eller lära en gris att flyga. Men på något j*vla vänster lyckades jag med hjälp av mina skills på charader. Vid närmare eftertanke så lärde jag mig nog mer franska, för dem sa i snitt 99,5% franska ord i deras frågor om saker och ting. 
 
 
Andra dagen så var det ridning på schemat. Jag skulle visa en fransk tjej (till att dömma av kläderna så var hon duktig, Kingsland, Pikeur, Roekel m.m.) hur vi gjorde iordning hästarna i Sverige, yada yada, det gick bra iallafall! Vi hoppar till slutet. Det tog tid och tålamod och efter ett tag så lärde man sig att sluta försöka förstå vad dem sa och istället le, nicka och säga "Yeah!"... 
 

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar: